épületek

Közel tíz év csúszással nyílt meg az új berlini reptér


Java | 2020.11.02

Többszöri halasztás után október 31-én végre megnyílt Berlin új, Willy Brandtról elnevezett reptere. Az eddig használt Tegel terminál (TXL) bezárja kapuit, míg egy másik légikikötő, a régi Kelet-Berlin hivatalos reptere, Schönefeld (SXF) október 25-től mint a Berlin Brandenburg Repülőtér 5-ös számú terminálja működik tovább.

A Berlin, Brandenburg és a szövetségi állam közös vállalkozásában épülő repülőtér kivitelezése még 2006-ban kezdődtek, de az átadás csak halasztódott. Komoly akadályok, emberi mulasztások sora kényszerítette tetszhalott állapotba a légikikötőt. Az eltelt időben a költségek folyamatosan nőttek, és elérték a négymilliárd eurót. A megnyitó elhúzódását kártéritési perek sorozata és korrupciós botrányok is kísérték. A reptér hivatalos indoklásai között szerepeltek például a rosszul lefektetett kábelek sorozata, vagy a biztonsági tűzfalak teljes hiánya, de a liftek műszaki problémái és a tűzjelzőrendszer elégtelen működése is. A használaton kívüli terminál működtetése havonta sokmillió euróba került, hiszen az őrzés mellett a takarításról és egyes berendezések – így a terminálokat összekötő vasút – folyamatos üzemeltetéséről is gondoskodni kellett.

A hibaelhárítások mellett olyan pluszberuházásokra is sokat költöttek, mint például az online becsekkolás bevezetése. A hónapok óta tartó próbaüzem során többezer statisztát vetettek be a működés főpróbáin, a ki-és beszállítás procedúrájában, a csomagfelvétel és -kiadás tesztelésében.

Az eltelt évek alatt minden problémát sikerült kiküszöbölni és a Willy Brandt egykori kancellárról elnevezett reptér jövőre elméletileg már 27 millió utast is fogadhatna. Most azonban a világjárvány jelenti a teljes kapacitás kihasználásának legnagyobb akadályát. Az október 31-én megnyíló 1-es terminált elsőként a Lufthansa és az Easyjet használja majd, Tegel utolsó használója pedig az AirFrance. Időközben megépült egy új épület is, amelyet 2-es terminálnak neveznek – de ezt még nem nyitják most meg. Az évente 6 millió utas kiszolgálására képes csarnok avatása majd akkor lesz időszerű, ha az utazási kedv ismét a tavalyi – 35 milliós – csúcs közelében lesz.

Fotó: Berlin Airport
Forrás: Napi.hu

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár




Építési megoldások