A Stad hajóalagút, ami a világon az első lehet, több lesz, mint egy hegybe vájt lyuk, legalábbis a Snøhetta építész stúdió látványtervei ezt az állítást támasztják alá.
Amennyiben zöld utat adnak a 254 milliós eurós (78 milliárd forintos) projektnek, akkor az elkészült hajóalagút turisztikai látványosságként is meg fogja állni a helyét, hiszen praktikus és esztétikus.
A norvég hajózási hivatal projektmanagere szerint, egy olyan csodálatos tájon, mint Norvégia, egy ilyen alagútnak többnek kell lennie annál, hogy az emberek beleavatkoznak a természetbe, ezért rengeteg erőfeszítést tesznek annak érdekében, hogy esztétikailag is megfeleljen a terv.
Ha minden jól alakul, a világ első hajóalagútja pedig elkészül, akkor a Selje és Moldefjord közötti átjárón naponta 70-120 hajó közlekedhet. Ezzel az új útvonallal kikerülhetik majd a Stadhavet körüli gyakran előre megjósolhatatlan időjárási viszonyokat, ami az egyik fő oka annak, hogy a norvégok közel 100 éve beszélnek a hajóalagútról.
Az ezzel kapcsolatos első tervek az 1870-es években születtek meg, ugyanis a tengerszakasz annyira kiszámíthatatlan, hogy a történészek szerint még a vikingek is inkább a szárazföldre tették a hajójukat, mert nem akartak kockáztatni.
A tényleges megvalósítás 2019-ben veheti kezdetét.
hir.ma