Ez a rekordméretű, 10 000 négyzetméter alapterületű acélcsarnok egy német tulajdonú autóipari beszállító megbízásából épül. A huszonöt kamionnyi acélszerkezet és ugyanennyi kamionon érkező szendvicspanel jól szemlélteti az alapanyagigényt, illetve azt, hogy nemcsak a tervezést és előkészítést, de a logisztikát is magas fokon kell művelni egy ekkora projekt esetén.
A belga acélcsarnok-gyártó építményei világszerte sokféle éghajlati körülményhez alkalmazkodnak, így természetesen a cég mérnökei ebben az esetben is pontosan kiszámolták, hogy a szlovák időjárási viszonyokhoz milyen paraméterekkel lesz legmegfelelőbb a csarnok. A nagy fesztávolság jelentette a készülő 10 fokos hajlásszögű, vízszintes övtartós rácsos szerkezetű tető esetén a legnagyobb kihívást, mert statikailag a hegyvidéki környezetből adódó, megnövekedett hó- és szélterhelési követelményeknek kell eleget tennie.
Az épület 50 méteres szélessége miatt a középső oszlopsorral történő alátámasztást választották, miután egyeztettek a beruházóval, hogy a tervezett gyártástechnológia és a csarnok berendezése szempontjából nem okoz-e problémát egy középső alátámasztás alkalmazása. Mivel mindkét csarnokrészbe beépítenek egy-egy 10 tonna teherbírású híddarut, a tervezők azt a megoldást választották, hogy a tetőszerkezethez hasonlóan, rácsos szerkezetből készülnek a főtartó oszlopok is a jelentős többletterhelés miatt. A tetőre és a homlokzatokra 12 cm vastagságú szendvicspanel burkolat kerül majd, ami nemcsak a csarnok magas szintű hőszigetelését biztosítja, hanem télen-nyáron a megfelelő munkakörnyezetet is ad több száz dolgozónak.
Ennél a csarnokméretnél már az összeszerelés is komoly szervezést igénylő feladat. Mivel a Frisomat hidegen hengerelt, tűzihorganyzott profilokból készülő acélcsarnokainak tartószerkezetét teljes egészében csavarozással szerelik össze, ezért ezzel a megrendelő egy rendkívül gyors és környezetkímélő megoldást választ, helyszíni hegesztés és darabolás nélkül. A szerkezet felállításához, a tető- és falvázszelemenek beépítéséhez elegendőek a jó minőségű csavarozógépek, továbbá néhány könnyű daru és emelőgép. A környező országok legtapasztaltabb szerelőcsapatai dolgoznak az építkezésen, hogy az acélprofilokból összeálljon a csarnok váza, majd rákerüljön a szendvicspanel burkolat is. Az összesen húszfős szlovák-magyar-román szerelőcsapatban a magyar szakemberek kilenc fővel képviseltetik magunkat. A Frisomat hazai szerelőcsapata az elmúlt huszonöt évben több mint 1500 csarnokot szerelt össze csak Magyarországon és évente többször mennek külföldre is szerelni.
Ez a szlovákiai példa is mutatja, hogy a Friosmat acélszerkezet jó, a gyártás precíz, így kétségünk sem lehet, hogy a tervezőknek nyújtott támogatással és remek szerelőcsapattal ez itthon is megvalósulhatna.
(x)