cikk

Zsalutrendek: Dubai, Florida és Dunakeszi


d.adel | 2025.03.31

A MEVA már 2008-ban a Burj Khalifa építésénél letette a névjegyét Dubaiban. Most a felhőkarcolóiról is híres, emblematikus város a 358 méter magas Dubai City Tower One toronnyal gazdagodott. Ami pedig összeköti Dunakeszit, Dubait és Floridát az, hogy a Meva ezekben a nagyvárosokban egy időben épített új telephelyet.

Dubai és Florida mellett a magyar piacon viszonylag nehezen kiszámítható időszakban Dunakeszin létesült az európai kontinens legkorszerűbb Meva logisztikai központja, amely 2024. IV. negyedévétől 100%-ban ellátja a  regionális szolgáltatási központ tervezett funkcióit. A Budapest-közeli városból ugyanis nem csupán a magyar, hanem a régióban dolgozó kivitelezők is tiszta zsaluanyaghoz juthatnak.

De térjünk vissza Dubai legújabb tornyához.

A 93 emeletes, irodahelyiségekkel és 600 lakóegységgel megépült felhőkarcoló a Mevára jellemző módon rendkívüli gyorsasággal emelkedett a magasba. A szoros ütemterv betartásában természetesen a MEVA kúszórendszerei és zsaluzatai ismét elévülhetetlen érdemeket szereztek.

2008-ban, a világ addigi legmagasabb épülete, a Burj Khalifa kivitelezésén a MevaDec födémzsaluzatát használták. Innovatív zsaluit az egész világon kínáló Meva korszerű műszaki megoldásait azóta az emirátusok számos fontos projektjén alkalmazták, ezek között volt többek között a jól ismert Museum of the Future is.

A Dubai City Tower One szerkezetéért felelős DCC (Dubai Contracting Company L.C.C.) építőipari vállalat kúszózsaluzattal kivitelezett magasépületekre specializálódott, de ez volt az első alkalom, hogy a tapasztalt kivitelező a német zsaluzási specialista technológiájára támaszkodott.

A torony központi, 30 x 20 méter alapterületű magja, az épület gerince a legfelső emeletig fut, és számos más magfalat tartalmaz a lépcsőházak és a felvonók kialakításához – ehhez a Meva zsalurendszereit használták.

A Meva szerelésvezető kollégái az építő csapatokat a helyszínen tanították be és a folyamat alatt intenzíven támogatták. Emellett a Meva módszertani útmutatói, a technológia lépésről-lépésre történő biztonságos használatára vonatkozó utasítások szintén jelentős segítséget nyújtottak a folyamat során.

Heti egy emelet megépítése volt a cél

Az alábbi technológiai leírást a folyamatok szakmai részletei iránt érdeklődőknek ajánljuk, ám álljon itt két kiemelt tény.

A látványos építkezésen a Meva-zsaluzat és a hidraulikus kúszórendszer két kombinációját alkalmazták. Az összes kúszóegységet a helyszínen biztonságosan és kényelmesen, a földön szerelték össze. A munka a nap 24 órájában zajlott, végül pedig 2023. április végén daruval állították fel és az alsó betonozott falakra függesztették fel. A központi mag 12. emeletét 2023 júliusában betonozták be, és pontosan tizenkét hónappal később a 70. emelet is készen állt. Más szóval egy év alatt 58 emelet készült el. A magon végzett munkálatok határidőre, 2024 októberében fejeződtek be, a Meva-rendszerekkel ekkor vonultak le a területről.

A Meva egy másik kihívásra is megbízható megoldást talált. A központi mag fala és egy belső fal között nem volt elég hely az MGC-H körülbelül 3 m széles munkaállványai számára, ezért a Meva egyedi kialakítású gémeket és keskenyebb platformokat szállított, amelyek kényelmes és biztonságos munkaszinteket biztosítottak a munkásoknak a megerősítés elhelyezéséhez.

Lássuk a részleteket!

A MGC-H és MAC folyamatos használatban

A belső magfalakat a MAC (Meva Automatic Climbing) és a könnyű AluFix falzsaluzat segítségével zsaluzták. A központi mag külső falaihoz a síneken vezetett MGC-H (Meva Guided Climbing) kúszórendszer alkotott fix egységet zárt munkaállványokkal és a Mammut 350 falzsaluzattal. A moduláris kúszórendszert ennél a projektnél teljes konfigurációban, három egymás fölé szerelt munkaszinten használták. A Meva a megrendelő nagyfokú rugalmasságra vonatkozó kérésének megfelelően a teljes kúszórendszert négy, egymástól függetlenül kúsztatott L alakú egységre tervezte meg és osztotta fel. Ez azt jelentette, hogy az egyes sarkok az építési munkálatok előrehaladtával külön-külön is kúsztathatóak voltak, ami önmagában is hozzájárult az építkezés ütemének gyorsításához.

Egyedi megoldásokban sem volt hiány

A 80 és 30 cm között folyamatosan változó falvastagságok és a kúszórendszer több befelé és kifelé történő ugrása magas műszaki követelményeket jelentett a mag építése során. Statikai okokból a falak egyenként négy emeleten (22-25., 45-48., 69-72. emelet) három ponton vastagabb betonövvel rendelkeznek. A zsaluzatot ezért váltakozva négyszer befelé (5, 30, 35 és 40 cm-rel) és háromszor kifelé (15, 25 és 30 cm-rel) kellett kitéríteni. A legbonyolultabb, 50 és 80 cm falvastagság közötti ugrást a 69. emeleten hajtották végre.

Az ugrások nem csak a munkaállványok közötti távolságokat érintették, ahol az akár 40 cm-es rések gyors és rugalmas áthidalása is megoldható volt a lehajtható munkaszintek segítségével.

Az előkészítő munka különösen összetett volt. A Meva speciális tervezési osztálya egyedi papucsokat fejlesztett ki az MGC-H sínekhez. Ezeket akkor használták, amikor a kúszózsaluzatot daruval emelték el és felfelé a faltól. A függőleges MGC-H gerendák rögzítésére szolgáló papucsokat egy kar segítségével a kívánt távolságra el lehetett tolni a kész betonozott faltól. A kúszózsalu mindig a szerkezethez rögzítve maradt, és állandóan vezetett volt. A speciálisan gyártott menetek szintén felfelé csúsztak, és a következő szinten lévő papucsokba csavarodtak be.

A felhasznát termékekről további információ:

(X)

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár



Építési megoldások