Papp László a város története egyik legnagyobb beruházásának nevezte a 21 milliárd forint európai uniós és hazai támogatottságú fejlesztést. A vasúti pályaudvarnál föld alatt vezetik át a 4-es számú főút nyomvonalát, és föld alá helyezik a 20 ezer négyzetméteres autóbusz pályaudvart.
A kivitelezési munkák jövő tavasszal kezdődnek, az új debreceni főpályaudvar átadására 2019-ben kerül sor – jelezte a NIF Zrt. vezérigazgatója. Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: a budapesti Kelenföldi pályaudvar fejlesztése után a debreceni főpályaudvar a második kezdődő intermodális közlekedési beruházás az országban, de előkészületben vannak hasonló fejlesztések Nyíregyházán, Kaposváron, Miskolcon, Tatabányán, Egerben és Székesfehérváron is, amikhez a kormány biztosítja a forrásokat.
A pályaudvar térsége Debrecen legforgalmasabb csomópontja, és a forgalom várhatóan nő az elkövetkező években. Kósa Lajos, a Fidesz országgyűlési frakcióvezetője, Debrecen korábbi polgármestere a jövő beruházásának nevezte a főpályaudvar fejlesztését.
Egy korábbi Dehir cikkben azt írják, hogy a főpályaudvar modern lesz ugyan, de a Petőfi tér átalakításával szeretnék egy kicsit visszaidézni a világégésben megsemmisült, II. világháború előtti Debrecent is. Tasó László ekkor azt mondta, irigyli a tervezőket, mert az építkezés során lehetőségük lesz megvalósítani álmaikat. "A debreceni főpályaudvar a polgári berendezkedés programjának jelképe lesz" – mondta, és azt is is elárulta, hogy szeretnék a Zsuzsi vonatot is valamilyen módon integrálni ide.
A debreceni új főpályaudvar terveit az Archiko és a Lengyel Építész Műterem készítette el, és a két cég tervezői mutatták be. A tervezett főpályaudvar a vasútállomás jelenlegi épületének átépítésével, valamint közlekedési és zöldterületek kialakításával körülbelül 150 ezer négyzetméteren épül meg. Megkönnyíti és meggyorsítja a Debrecenbe érkező, illetve a Debrecenből induló utasok mozgását.
A közösségi közlekedés egységesítésén túl a 4-es számú főút érintett szakaszát is átalakítják: a felszín alá vezetik az utat, valamint két új körforgalom is épül. 390 férőhelyes, háromszintes parkolóházat is építenek majd. A két új épületben bérirodák, diszpécser szolgálat, kereskedelmi és vendéglátó egységek is működnek majd 8700 négyzetméteren. A beruházás során a távolsági és a helyi autóbuszállomást szintén a felszín alá viszik.
A vasútállomás jelenlegi épületegyütteséből a keleti szárnyat lebontják, a központi épületet felújítják, a nyugati szárny pedig megmarad jelenlegi állapotában. A 4-es számú főutat a felszín alatt vezetik át a Vörösmarty Mihály utca és a Varga utca közötti szakaszon, ezt a megoldást egészíti ki a Homokkerti felüljáró két oldalán megépülő egy-egy körforgalom.
Forrás: MTI