donkanyar | 2016.02.29
Mint nemrégiben beszámolunk róla, egymilliárdból bontják le a pécsi magasházat, amihez Magyarország egyik legnagyobb toronydaruját kell munkába állítani. A darunak 97,5 méteres törzse, 87 méteres horogmagassága, 40 méteres gémhossza, a gém végén pedig öt tonna teherbírása lesz.

A 25 emeletes épület bontása a legfelső szinttől indul majd, az épületszerkezeti elemeket szétdarabolják. A balesetveszély csökkentése érdekében Magyarországon eddig nem használt, egy-két szint magasságú védőpalánkrendszert húznak fel, amely a munkák haladtával folyamatosan lejjebb kerül.

A Strabag MMT és a Land-Bau közleményében arra is kitért, hogy a toronydaru elemeinek összeszerelését egy annál is magasabb, nyolctengelyes, 104 méter emelési magasságú, 500 tonnás autódaru fogja végezni.

A 25 emeletes ház az 1970-es évek közepén épült, de vázszerkezetének korróziója miatt idővel életveszélyessé vált, ezért 1989-ben ki kellett üríteni. Az önkormányzat 2003-ban 360 millió forintból megerősíttette, majd eladta a házat, amelyet azonban többszöri tulajdonosváltás után sem sikerült hasznosítani. A magasház átalakítására vonatkozó tervekkel kapcsolatos számítások szerint az ingatlan rekonstrukciója és a fenntartás többe kerülne, mint az, ha a helyén újat emelnének.

A ház állaga idővel ismét leromlott, és a veszélyessé váló épületre 2013 őszén bontási határozatot adott ki a Baranya Megyei Kormányhivatal. Maros József építőmérnök, statikus korábban azt közölte, hogy a magasház különösebb veszélyhelyzet kialakulása nélkül lebontható. A 80 méter magas épület 20 ezer tonnányi vasbetonból épült, ami mintegy 1500 vagonnyi törmeléket jelenthet.

Forrás: MTI
Korábbi cikk a témában
 

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár


Építési megoldások