Újabb mérföldkőhöz érkezett Budapest legforgalmasabb metróvonalának rekonstrukciója: eredményesen zárult az M3-as metró egyes állomásainak felújítási tervpályázata. A pályázat célja az volt, hogy a naponta mintegy 500 ezer utas által használt vonal felszíni épületei megújulhassanak, kortárs választ adva a jelenkor esztétikai és funkcionális követelményeire.
A nyílt és titkos eljárást a Főmterv-Uvaterv Konzorcium indította 2014. november 19-én, a pályaterveket 2015. január 20-ig lehetett benyújtani. A megadott határidőre négy pályamű érkezett, amelyek – mivel mindegyikük eleget tett az előírt szabályossági követelményeknek – kivétel nélkül érvényesek és elbírálhatók voltak. Az építészeti koncepcióknak tartalmazniuk kellett az M3-as metró állomásainak rekonstrukciós terveit, az új felszíni állomások típusépületét a vonal esetleges meghosszabbításához, valamint a meglévő lépcsők lefedésének tervét.
A pályázatok elbírálásakor az értékelés az alábbi szempontok szerint történt:
- az M3-as metróállomások rekonstrukciójának építészeti minősége (funkcionalitás, városképi illeszkedés, gyalogosközlekedési útvonalak összhangja)
- megvalósíthatósági szempontok (műszaki adottságok, építési technológia) gazdasági szempontok (költségtakarékosság, időtálló megoldások, üzemeltetési költségek)
- környezettudatossági szempontok
- a tervek áttekinthetősége, érthetősége
A bírálóbizottság előnyben részesítette az állomások közötti egységes formanyelvre törekvő pályamunkákat, ahol az – az építészeti összhangon túl – a berendezési tárgyak és az utastájékoztatás lényeges elemeire is kiterjedt. Prioritást kaptak azok a pályamunkák, amelyeknél a meglévő felszín feletti épületek mérete – tekintettel az amúgy is sűrű beépítésre – nem növekedett jelentősen.
A fenti szempontok figyelembevételével és a bírálóbizottság értékelése alapján az Építész Stúdió pályaműve volt az, amely főbb elhatározásaiban, részletmegoldásaiban magas színvonalon teljesítette az elvárásokat, így megfelelő kiinduló alapot jelenthet a továbbtervezéshez.
A nyertes pályázó Arany János utcai és Pöttyös utcai állomás terveivel bebizonyította: a meglévő épületek átalakíthatók úgy, hogy mind funkcionálisan, mind építészetileg korszerűvé váljanak, sőt a meglévő épület továbbgondolásával a Klinikák állomáson is nagyvonalú építészeti megoldást vázolhassunk fel. Magas színvonalú javaslatot készített a IV. kerületi Óceánárok utcai leendő állomás megépítésére is, amely az M3-as metró vonalának északi meghosszabbításával az új, felszíni megállóhelyek típusépülete lesz. A leendő állomás építészeti terveiben a természetes fényé és a légiességé a főszerep.
Az döntés alapján a bírálóbizottság hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárásban a nyertes tervezőt javasolja ajánlattevésre. A kiválasztott tervezők feladata az M3-as egyes állomásainak felújítása, az engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése és az engedélyezés lefolytatása. Erre várhatóan 2015 végén, 2016 elején kerülhet sor.