Katona Vilmos | 2016.09.16
A BME Építészmérnöki Kar Középülettervezési Tanszék 70 éves jubileumi kiállítása

A szervezőktől

Mi az, hogy Közép? A 70 éve alapított Középülettervezési Tanszékre így utalnak az egyetemisták, az építészek ezen a néven említik a magyar építészoktatás meghatározó műhelyét. A Közép ugyanakkor egy olyan egyensúlyi helyzet keresése is, amely párbeszédet teremthet építész és megbízója, készítője és használója között, illetve attitűd is, amely a művészi, mérnöki és társadalmi szándékok között arányosságra törekszik.

„Hogy mi a Középület és mi nem az, pontosan nem határozható meg” – olvasható a 12 évvel ezelőtt megjelent Középületek című vaskos tankönyv előszavában. Ez az állítás nem bizonytalanságból ered, hanem az értelmezhetőség sokféleségéből, a Középületekről való gondolkodás nyitottságából és a világ, így az épített környezet állandó változásából következik. A Közép kiállítás alapvetése, hogy a Középületek fogalmát a közös használat, közös emlékezet, közös identitás és közös építés felől közelítjük meg. A hangsúlyt tehát arra a viszonyra tesszük, ami az ember és az épített környezet között kialakul, így jelezve, hogy az építészet komplex módon szolgálja az életet, ezért közügy.

A BME Középülettervezési Tanszékéknek 70 éves fennállását tehát elsődlegesen nem történeti irányból, hanem a jelen felől, tematikusan értelmezzük, és nemcsak a szakmához szólóan kívánunk Középületekkel és általában az építészettel foglalkozni. A kiállításon a tanszéken tanító építészek által tervezett, a 2000-es évek után elkészült, 30 alkotás ad képet arról, hogy mit gondolunk az építészet közösségi szerepéről.

A kiállítás egyben közösségi platform is. Arra invitávitál, hogy a Középülettel kapcsolatos párbeszéd az egyetem falain kívül is folytatódjon, a legfiatalabb építészgeneráció is kirakja saját rajzait, illetve a hónap során közvetlen közelségben beszélgethessünk az építészetről a tervezezőkkel. Várjuk a látogatók képeit (fotó, rajz) kedvenc hazai Középületükről maximum A5 méretben, hogy a kiállítás falára felkerülve véleményük láthatóvá váljon, a pábeszéd a Középületekről elmélyülhessen.

A 70 éves évforduló kapcsán keressük a kapcsolatot az elmúlt évtizedekben a tanszéken végzett építészekkel: nagy mesterekkel és kevéssé ismert építészekkel egyaránt. Az ALUMNI gyűjtése elindult! A kiállításon és a szeptember végén induló új online felületen várjuk mindazok jelentkezését, akik a tanszéken védték meg diplomájukat.

Kiállítók és beszélgetőtársak:Balázs Mihály, Cságoly Ferenc, Fejérdy Péter, Karácsony Tamás, Kaszás Károly, Klobusovszki Péter, Kemes Balázs, Major György, Marosi Bálint, Radványi György, Schrammel Zoltán, Sugár Péter, Szabó Levente, Vannay Miklós

Kurátor:Somogyi Krisztina
info: text@plusminus.hu
0620 9776 441
Grafika: Submashine

 



Kísérő Események


1. Fiatal építészek_közvetlen közelségben
rövid prezentációk, beszélgetések
időpont: 09. 24. 15:00-18:00-ig

A Közép Tanszéken diplomázott fiatal építészek és belőlük alapított építészirodák 5-10 perces prezentációi rövid blokkokban követik egymást. A kortárs építészet legújabb generációi villantják fel legfrissebb elképzeléseiket, munkáikat és kutatásaikat a kiállítási installációban megrendezett pörgős, szabadon futó eseményen.

BAHCS / Báger András, Helmle Csaba— DMB / Török Dávid, Falvai Balázs — Konstella / Bartha András, Alkér Kati, Kovács Zsófi — Micro Architects / Boros Melinda, Dimitrijevic Tijana — Beke András — BordásMónika — Holczer Veronika — Kronavetter Péter — Nagy György — Soltész Judit — Soltész László — Rigó Bálint— Zombor Gábor


2.  A Középülettervezési Tanszék 70 éve_ közvetlen közelségben
kerekasztal-beszélgetés
időpont: 10.06. 18:00, 1-es terem

A tanszék 70 éves történetéhez kötődően az elmúlt évtizedek alatt megváltozott építészeti feladatokról, az építészek és az építészet szerepéről, ezzel összhangban a tervezés és a képzés során módosuló hangsúlyokról, az állandó és új értékekről szól az esemény. A nagy évtizedek és a rendszerváltás utáni időszak építészetéről Ferkai András Ybl-díjas építésztörténész, egyetemi tanár, a Mome Design- és Művészettörténet Tanszék vezetője beszélget a meghívott vendégekkel.

Meghívottak:
Cságoly Ferenc Ybl- és Kossuth-díjas építész, egyetemi tanár a Középülettervezési Tanszék volt vezetője
Marosi Miklós Ybl- és Széchenyi-díjas építész, Közti stúdióvezető
Puhl Antal Ybl-díjas építész, a Debreceni Egyetem Építészmérnök Tanszékének egyetemi tanára
Török Ferenc Ybl- és Kossuth-díjas építész, egyetemi tanár a Középülettervezési Tanszék volt vezetője


3. Az építészképzés jövője_ közvetlen közelségben
nyitott „tanszéki értekezlet”
időpont: 2016.10.20. 18:00

Van valami szomorú félreértés abban, ha úgy gondoljuk, hogy a klasszikus értékeken alapuló megközelítések önmagukban elegendőek új feladataink megoldásához. Az építészképzésben elterjedt nézet, hogy az építészet fele-fele arányban művészet és tudomány. Ez az álláspont nem tartható. Észre kell vennünk, hogy valami egészen új formálódik a világban, és ebben a helyzetben az építészet és a vele együttműködő tudományterületek képviselőinek soha nem tapasztalt új, közös feladata van. Meg kell találnunk a mérnöki tudáson, művészi érzéken alapuló műépítészet és a józanész szabályai szerint működő vernakuláris építészet közötti érdemi kapcsolódást, érintkezési felületet. Az építészet közösségi aspektusait szem előtt tartó megközelítésre van szükség, különösen a képzésben.”

Balázs Mihály Ybl- és Kossuth-díjas építész, egyetemi tanár a Középülettervezési Tanszék vezetője

A nyitott „tanszéki értekezlet” apropója a Műegyetem működésével kapcsolatban 2015-ben megindított párbeszéd a Középület fogalmának új értelmezéseiről, az építészképzés új kihívásairól és a változó lehetőségekről. Az építészet és a képzés jövőjéről Balázs Mihály, Karácsony Tamás, Klobusovszki Péter, Sugár Péter, Szabó Levente és meghívott vendégként Molnár Csaba Ybl-díjas építész, a BME Építészmérnöki Karának dékánja beszélgetnek.


Az eseményhez kapcsolódő középiskolás fotópályázat kiírása letölthető itt.
 

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár




Építési megoldások