épületek bronz burkolat fémlemez homlokzat parkolóház réz sárgaréz

Mozaik rézből

Többszintes parkolóház, Nottingham, Egyesült Királyság


MRK | 2012.12.10
Az absztrakt mintázatban, függőlegesen elhelyezett eltérő felületű rézlemez táblák teszik mozgalmassá az egyébként funkciójából adódóan jellegtelen parkolóház hosszú, sík homlokzatait. Az így létrehozott dinamikus megjelenés jól illik a közlekedési csomópont természetéhez.

Nottingham vasútállomásához kapcsolódó közlekedési csomópont fejlesztésének részeként valósult meg a 950 autó befogadására alkalmas hatszintes építmény. A 112 méter hosszú tömböt a tőle északra futó vasútvonal és délről a régi épületekkel szegélyezett, forgalmas Queens utca fogja közre. Az eredetileg a BDP által kidolgozott tervet (a VINCI Construction UK sikeres ajánlatát követően) a Leeds Studio építészei öltöztették fel függőleges irányú lemezek vízszintesen körbefutó sorával, ezzel markánsan átalakítva a tipikus parkolóépület külső megjelenését. A panelek az építészeti nyelvezet lényegét adják, és folytonos felületet képeznek a függönyfal és a szokásos nyitott parkolóhelyek mentén is. A héjat csupán a nyugati homlokzaton magasodó vasbeton liftakna szakítja meg.

A panelek színpalettáján az összefüggő, valamint az alapanyagot felfedő, kevésbé intenzív zöldre előpatinázott réz is szerepel. Használták továbbá a fényes, a világosbarnára előoxidált, valamint a tartós aranyszínű csillogást biztosító réz-alumínium ötvözetet.
Bár véletlenszerű, absztrakt hatást kelt, a panelek elrendezése és méretezése viszonylag szűk modulrendszerben történt. Háromféle szélességű lemezsávok követik egymást: 210 mm, 420 mm és 840 mm, három különböző szélességű hézaggal váltakozva: 105 mm, 210 mm and 420 mm. A táblák általában 2870 mm, az épület koronájánál és a burkolat alsó indításánál 1470 mm magasak.

Színes mozaik

A színes mozaikra hasonlító kompozíció elemei jól meghatározott vízszintes sávokban futnak az épület teljes hosszán át, és felülírják a teherhordó vasbetonváz és a függönyfal parkolóházakra jellemző raszterét. A hatás a két hosszanti homlokzaton a legdrámaibb, különösen mozgó járműből szemlélve. Az anyagok egymásra rétegzése mellett a színválasztás is segít minden irányból a környezetbe illeszteni a takargatnivaló tartalmat.

A projekt főépítésze Antony Hall nyilatkozta: „Az északi homlokzat színvilágát jellemzően a zöld árnyalatok határozzák meg, ezzel kiemelik a szomszédos vasútvonal modernségét. Dél felől a főként barna lemezek jól illeszkednek a forgalmas út túloldalán álló hagyományos, vöröstéglás raktár- és más épületekkel rajzolt műemléki környezetbe. A tömb minden oldalán aranyló fókuszpontok vonzzák a szemet, melyek kiemelik a függőleges közlekedési csomópontokat is. A réz színeinek elrendezése előre eltervezett mintázat alapján készült, és körbefut a nyugati homlokzat liftaknájától kezdődően. A látványtervezés során figyelembe vettük az időjárásnak kitett réz színének majdani változását is.”

A többszintes parkolóházak tervezési szabadságát haszonlevű szintre korlátozza a járművek mozgatása és több más technikai elvárás is. A nottinghami projekt szép példája annak, hogy a rézfelületek és formák számos lehetséges kombinációjából születő alkotások, mint festmények borítják be az üres vászonnak is felfogható homlokzatokat.

Megjelent a Copper Architecture Forum magazin 33/2012 számában.

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár


Építési megoldások