Pavilon megnevezése: Győzelem a jövő felett1
Vezető: Vassili Tsereteli
Kurátor: Olga Sviblova
Építészeti dizájn: Katya Bochavar
Kurátor asszisztens: Ekaterina Kondranina
Alkotók: Pavel Pepperstein, Alexei Kallima, Andrei Molodkin, Irina Korina, Gosha Ostretsov, Anatoly Shuravlev, Sergei Shekhovtsov
iMac, iPod, iPhone, iTab és iCity - a felsorolás utolsó tagja egy orosz város fedőneve (I-Gorod), ahol az orosz Szilícium-völgyet hozzák létre. A várost nem hétköznapi módon mutatják be: számomra a legérdekesebb pavilont hozták létre az oroszok.
A kiállításuk két részből állt: a múltból és a jövőből. Az előbbi pavilonban tökéletes sötétség uralkodott, mindössze nagyítók mögött kirakott régi fényképeken keresztül kaptunk bepillantást a régi Szovjetunióról. A tér itt rendkívül tiszta, a csend és a kényszerű odafigyelés fantasztikusan csillapítja a Biennálé feszültségét.
A szomszédos épületben egy csinos orosz lány osztogat QR-kódos kitűzőt - mosolyogva fogadom el, majd bemegyek a legjobb pavilonba. Tabletet osztogatnak - ez ugye 2011 legkívánatosabb karácsonyi ajándéka a fejlett országokban - majd irány a Tér!
A Tér, a virtuális tér, ahol minden négyzetcentimétert világító vagy polírozott nemesacél QR-kódok borítanak. Nehéz visszaadni a látványt, mintha egy sci-fiben lennék - leginkább Vincenzo Natali Kocka2 című filmjében (1997-ben készítették - a Mátrix előtt két évvel).
A tökéletesen letisztult belsőépítészet mellett a szellemi tartalom az, ami igazán megérint: pontosan előrevetíti az információs társadalom hibáit, nyers tükröt mutatva: az emberek csak bámulják a képernyőt, kiéhezve a felületes, "szemünk-elé-keresőoptimalizált" virtuális világra. Nem zárójelben jegyzem meg, hogy ma minden második 3 eladott telefon "okos", és ez azt is jelenti, hogy már most képesek a 2015 környékén "berobbanó" augment reality 4 - kiterjesztett valóság - kezelésére. Másrészt az emberek jelentős része észre sem veszi, hogy telefon helyett telefonnak látszó (álcázott?) számítógépet használ - rendkívül körülményes módon.
Győzelem a jövő felett - így mutatkozott be az orosz Szilícium-völgy öt évvel a 2017-es nyitás előtt Velencében.
GG
A képeket a szerző készítette, minden jog fenntartva!
Kapcsolódó cikkek:
Velencei Biennálé 2012
Velence 2010
Az idei velencei Arany Oroszlán díjazott pavilonokról – sok képpel
A japánok nyertek a Velencei Építészeti Biennálén
Hivatkozások:
1VICTORY OVER THE FUTURE
2www.port.hu
3 www.technika.us
4 www.wikipedia.org