Az új licencelkezelési irányelvek jelentős változásainak közeledtével kulcsfontosságúvá vált annak megtervezése, hogyan fogja beszerezni az AutoCAD és más szoftverek licenceit. Az új irányelvek, hosszú távú, pénzügyi hatással bíró döntések meghozatalát hozhatják a szoftvereket használó vállalatok életében, ezért már most el kell kezdeni a tervezést.
Ez a szoftverlicencelési mód sok felhasználó számára újdonság lesz, így mindenképpen javasolt az új koncepció magyarázata.
A hosszú távú szoftverfelhasználók Maintenance Subscriptiont használnak, miközben az új felhasználók akár remekül elvannak a bérelt licencekkel. Sőt, még jobban is kedvelik, mivel így alacsonyabb belépési költségek mellett kezdhetik használni a szoftvert, és a költségeket ezután számlázhatják ügyfeleiknek projektköltségként.
Mielőtt mélyebben belemerülnénk az állandó licencelésről a bérléses licencelésre való áttérés értékelésében, tisztázzuk a kapcsolódó fogalmakat.
• Állandó vagy örökös licenc: a hagyományos, egyszer megvásárolt szoftverlicenc, amely többnyire határozatlan időtartamra szól
• Maintenance Subscription: a gyakran egyszerűen csak „szoftverkövetésnek” nevezett éves támogatási szerződés az állandó licencekre vonatkozóan, amely a termék összes frissítésének használatára feljogosítja az ügyfelet. A Maintenance Subscription révén naprakészen tarthatja állandó licencét, illetve segédprogramokhoz és felhőalapú szolgáltatásokhoz férhet hozzá, ha minden évben megújítja a szoftverkövetést.
• Desktop Subscription: az Autodesk által használt kifejezés, amely a szoftverbérléshez hasonló előfizetéses konstrukciót takar. Ha minden évben megújítja Desktop Subscription szerződését, jogosult lesz minden frissítésre, segédprogramra és felhőalapú szolgáltatásra.
Amennyiben cége önálló Autodesk-szoftvertermékek licencét használja, a továbbiakban az alábbi lehetőségekkel állnak rendelkezésére:
• Új állandó licencek: ha új állandó licencet kíván vásárolni, azt 2016. január 31. előtt kell megtennie, és a vásárláskor Maintenance Subscription előfizetést kell igényelnie a licenchez, az állandó licenc aktív állapotának jövőbeni fenntartásához.
• Meglévő állandó licencek szoftverkövetéssel: ha már rendelkezik licencekkel, és azokhoz Maintenance Subscription előfizetés is tartozik, akkor ezek az állandó licencek Maintenance Subscription keretében „korlátlan ideig” megmaradnak, az Autodesk nem tervezi a jelenleg állandó licenccel rendelkező felhasználók esetében a Maintenance Subscription megszüntetését.
• Lejárt állandó licencek: ha olyan régi licencekkel rendelkezik, amelyekhez már nem tartozik Maintenance Subscription szoftverkövetés, akkor új állandó licenceket tud vásárolni Maintenance Subscription előfizetéssel, hogy kihasználhassa a legfrissebb verzió előnyeit.
• Ha a szoftverkövetések lejárnak: ha 2016. január 31-ig nem újítja meg az önálló termékekhez tartozó szoftverkövetést, továbbra is használhatja majd a szoftvereket, azonban nem fogja tudni frissíteni azokat. Ez esetben az állandó licenc lejártnak minősül, így a jövőben át kell majd térnie a szoftverbérlésre.
Mi történik akkor, ha a szoftverkövetések lejárnak?
Az állandó licencek és a Desktop Subscription (bérlésen) alapuló licencek közötti legfontosabb különbség természetesen a szoftverkövetés megszüntetésekor tapasztalható. Az alábbi két esetet kell figyelembe venni:
• Állandó licencek Maintenance Subscription szoftverkövetéssel: attól az időponttól kezdve, hogy nem újítja meg szoftverkövetését, a szoftver nem lesz frissíthető, azonban továbbra is futtathatja a legutolsó meglévő verziót. Ezzel együtt minden a szoftverkövetés által kínált előnyöket elveszít: rugalmas licenc használat (korábbi verzió , vagy otthoni használat), támogatás, 25 Gb tárhely, felhőszolgáltatások képzések, frissítések, új verzió.
• Desktop Subscription szoftverkövetések (bérlés): attól a naptól (a Desktop Subscription szoftverkövetés fordulónapjától) kezdve, hogy a bérlésalapú szoftverkövetést nem újítja meg, a szoftver nem lesz indítható és az ebből származó előnyöket is elveszti a felhasználó.
Az állandó licencek egyértelműen nagyobb rugalmasságot biztosítanak, mivel garantálják a folyamatos munkavégzést, míg a bérlésalapú szoftverekkel ez nem lehetséges. A közelmúlt történései rávilágítottak arra, hogy a 2008-2009-ben tapasztalt hatalmas piaci válsághoz hasonló helyzetekben a megvásárolt szoftverek bérleti díj nélküli használatának lehetősége életmentő lehet a kisebb cégeknél.
A tervezés nem egyszerű, hiszen nem lehet előre látni a vállalat jövőbeni munkaterhelését, a projektek szoftverkövetelményeit, a személyzet létszámát és az egyéb tényezőket, azonban a szoftverlicencelés hamarosan bekövetkező változásai miatt már most meg kell kezdeni a tervezést. Amint megszületik a vállalat 2016-os stratégiája, végig kell gondolnia, hogyan fogja kezelni a szoftvercsomag-alapú licencelést a rákövetkező években.
Addig is, néhány fontos teendő:
1. Költségelemzés: mielőtt belevágna a vezetőséggel való megbeszélésekbe, készítsen három és öt évre szóló költségrészletezést az összes szóba jöhető lehetőségre vonatkozóan.
2. A tervezés haladéktalan megkezdése: kezdeményezzen azonnal párbeszédet a felső vezetéssel, ha még nem tette meg. Tapasztalataink szerint az informatikai és a felsővezetői csapatoknak fogalmuk sincs a közelgő változásokról.
3. Felkészülés az átcsoportosításra: mármint a költségvetésen belül. Ha a vállalata előre be nem tervezett összegeket kénytelen idén a szoftverekre fordítani, akkor előfordulhat, hogy a hardverekre, képzési szolgáltatásokra és más kiadásokra fordítható költségvetési keret csökkenni fog.
Reméljük, a fenti információk segítséget nyújtottak abban, hogy megértse vállalata jelenlegi helyzetét az Autodesk-licencek szempontjából, és megtervezze a jövőbeni szoftverhasználatot. Most van itt az ideje a tervezésnek. Ne hagyja, hogy ez a változás váratlanul érje!
Vásároljon örökös Autodesk licenceket január 29-ig, vagy béreljen 15-25% kedvezménnyel január 20-ig. További információért keresse az Autodesk Viszonteladó partnereit.
(x)