cikk Metró

A 4-es Metró és 14 másik.

Metróépítés nálunk és a nagyvilágban. Modern metróállomások közötti szemezgetés.


iStvan | 2011.06.15
Sötét, büdös, mocskos és nyüzsögnek benne a patkányok - bár ez lehet pontos leírása sok metróállomásnak és alagútnak a világon, ez biztosan nem vonatkozik a Barcelona Drassanes állomásra, a Stockholmi Tunnelbana-ra, a müncheni U-Bahn-ra vagy a további 11 egyéb színes, modern és egyszerűen szép, vagy érdekes állomásra.

Egy szösszenetnyi bemutató-leírás után (1. Drassanes design állomás), hogy ne legyen túl bő lére eresztve a cikk, hivatkozásokat adok az adott metró(állomás)hoz tartozó információkkal kapcsolatban.

1. Drassanes design állomás, Barcelona, Spanyolország
Egy metróépítés minden város számára kiemelkedő feladat. Könnyebbé teszi az infrastruktúrát, ugyanakkor modernebbé, élhetőbbé a várost, ezért kiemelten ügyelni kell (kellene) arra, - a technikai megoldások mellett-, hogy milyen vizuális egység jelenik majd meg a metróhálózat és annak állomásai által. Mivel egy ilyen fontos projekt évtizedekre, legjobb esetben évszázadokra szól, a metró arculata nemcsak a kortárs, de a jövő emberének környezetét is meghatározza.
Ennek a gondolatnak jó példája a barcelonai Drassanes állomás, amely a Ciutat Vella negyedben található, Port Vell régi kikötőjénél. A spanyolok szeretik a színeket, a merész és bátor dolgokat, így nem meglepő, hogy a legmodernebb köztéri designt is Spanyolországban találjuk meg. Az eredeti állomást 1968-ban építették. Az időközben egyre modernebb metrószerelvényeket kiszolgáló megállót méretein nem lehetett változtatni, ezért az egyetlen megoldást a belső tér felújítása jelentette. A beltéri design a modern metró kocsik formatervezettségéhez igazodva a futurisztikus hi-tech vonalat követi. Könnyed és világos vonalvezetés, fehér, üveg betétekkel ellátott vasbeton, vertikális, grafikai elemekkel megtörve. A fekete mennyezeten fényes nyilakként vibráló fehér neoncsövek futnak, a peronon lévő egységek, lift, mozgólépcső a befutó vonatok tükörképei. Mindez egy tiszta, nyitott és korszerű teret eredményez, amely nemcsak funkciójában, de stílusában is méltó egy kozmopolita európai nagyvároshoz.
Forrás .

2. Kievskaya “szocreál” állomás, Moszkva, Oroszország
Moszkvai metró a WIKI-n .

3. Stockholm Tunnelbana, Svédország
Kattka Power Point tanulmánya .
Stockholmi Metro a Wiki-n.

4. München U-Bahn, Németország
Müncheni Metró a Wiki-n.

5. Nuevos Ministerios, Madrid, Spanyolország
Madridi Metró a Wiki-n.

6. City Hall Station, New York
New Yorki Metró nycity.blog-on.

7. Bilbao Metro, Spanyolország
Marafkó Bence jegyzete .

8. Dubai Metro állomások
Dubai hírek-ből .
Dubaji Metró a Wiki-n.

9. Iidabashi Station, Tokió, Japán
Tokiói Metró a Wiki-n.

10. Toronto Múzeum állomás, Kanada
Torontoi Múzeum Metró a HG-n.

11. A vonal, Prága, Cseh Köztársaság
Prágai Metró a Wiki-n.

12. Phenjan metróhálózat, Észak-Korea
Phenjani Metró a Wiki-n.

13. Iridanos régészeti lelőhely, Athén, Görögország
Athéni Metró a Wiki-n.

14. Bund alagút, Shanghai, Kína
Shanghai-i Metró a Wiki-n.

Végezetül, de nem utolsó sorban, ITT. bő információhalmaz található a MI leendő 4-es metrónkról.

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár



Építési megoldások