Katona Vilmos | 2015.01.21
A Nieto Sobejano új épületét Arvo Pärt észt minimalista zeneszerző művei ihlették, amely összetalálkozott a spanyol építészek geometrikus, természet által inspirált építőlogikájával.

Az építészektől

Tábla

Az új Arvo Pärt Központ permutatív zenei elemek rendszerére hasonlít. Kiindulása a szabályos ötszög, amelyek egymásban kölcsönösen tükröződnek és különböző méretű udvarokban ismétlődve kiterjednek a helyben talált fákig. (A nagyobb fák, különösen a fenyők közül minden egyedet meg kellett tartani.) Az épület ötszögletű területegységei a program által megkívánt helyiségeket magukban foglaló sorozatot alkotnak. Az enteriőrt két hosszan ívelő fal írja körül, amelyek a kevésbé nyilvános, nagyobb intimitást kívánó tereket leválasztják a többiről. A földszinti könyvtár az archívummal a munkahelyekhez és az irodákhoz csatlakozik. Az előadóterem többfunkciós „tér a térben”, amely koncertek, performance-ok, konferenciák és filmvetítések alkalmával használatos. Az ajándékbolthoz és kávézóhoz kapcsolt előcsarnok időszakos kiállítások számára is berendezhető. Kitűnő kilátást kínál, és vizuálisan összefonódik a környezettel.

Az Arvo Pärt Központot tanulás és koncentrációt igénylő tevékenységek számára fejlesztettük ki. Lelke a központi tér, amely kiállításra, olvasásra, beszélgetésre, és pihenésre is alkalmas, de lehetőség van előadásokat hallgatni, performance-okat nézni, és rövidúton kijuthatunk a szabadba.

A felhasznált anyagok felelnek a tervezett épület meleg, bensőséges légköréért. A térbelső fenyőből készült, fehérre festett válaszfalának, mennyezetének és padlóburkolatának mintázatát átszövi az udvarok felől beszűrődő fény. Az elektromos, digitális, audiovizuális és világítástechnikai hálózathoz a ház teljes területén könnyűszerrel csatlakozhatunk.

A terv építészeti tézisét a tető mondja ki, amely megszakítások nélkül leköveti a térbelső magassági változásait. A hajszálpontosan illesztett matt kék alumíniumpanelekből szerelt, geometrikus tető-landscape a környező fákkal egyfajta dialógust folytat.

A homlokzatok fényszűrőként elképzelt, karcsú pillérekből komponált ritmikus mezőinek architektúráját  Arvo Pärt zenéje ihlette. A nagyobb kiterjedésű részek áttetszőek, mások kitöltik a „szűrőernyők” hézagait, s így védettebb övezeteket hoznak létre. A szoborszerű, könnyűszerkezetes kilátó Arvo Pärt zsoltárait idézi [lásd a csatolt felvételt - a szerk.]. A tengerre kitekintő torony ötszögletű alaprajzán spirállépcső szerkezete emelkedik. Befoglaló formáját az épület udvaraihoz illesztettük.



Arvo Pärt zenei hagyatékát építészeti eszközökkel értelmezni egyet jelent műveinek bensőségessége és az észt táj szép elevensége közti középút felfedezésével. Végérvényes döntés született a fák megőrzéséről, ami az egyedi szerkezetű tető és az udvarok játékos világa közti párbeszéd váratlan kiindulópontja lett. Végső soron nem e párbeszédében talált belső csend-e az épített tér és a zene titkolt közös őse?

Enrique Sobejano
Fuensanta Nieto

Fordítás: Katona Vilmos

Nemzetközi pályázat éve : 2014
Helyszín: Laulasmaa, Észtország
Megbízó: Nemzetközi Arvo Pärt Központ Alapítvány
Építészet: Nieto Sobejano Arquitectos, Fuensanta Nieto – Enrique Sobejano
Projektvezető építész: Alfredo Baladrón
Társtervező: Evelina Vasiliauskaite, Berenice Moran, Pablo Gómez, Simone Lorezon, Covadonga Blasco, Paolo Russo, Víctor Mascato, Víctor Esquivel, Juan Carlos Redondo
Számítógépes modell: Nieto Sobejano Arquitectos, Juan de Dios Hernández - Jesús Rey

Enrique Sobejano és Fuensanta Nieto az idei Építészkongresszus vendége, ahol lehetőség nyílik személyesen is találkozni az építészekkel. A kongresszusra ezen a linken jelentkezhet!

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár

Tervlap
Archmaaik

Építési megoldások