épületek

Újabb könnyed ujjmozdulat Zaha Hadid-tól

Közlekedési Múzeum, Glasgow, Skócia


iStvan | 2011.07.28
Egyes hírforrások Glasgow Guggenheim-jeként emlegetik a Zaha Hadid által tervezett közlekedési múzeumot.

2009-ben még eképp szóltak a hírek: A skót nagyváros, Glasgow a turizmus jelentős fellendülését várja a Zaha Hadid tervezte új közlekedési múzeumtól, amely 2011-re készülhet el. Bár tavaly (2008-ban) már a burkolási munkálatokat is megkezdték, az épület átadása így is jelentősen csúszik: eredetileg 2009-re tervezték.

A napokban viszont így cikkeztek: 2011. június 21-én (szerk.:pont egy hete) nyitott meg hivatalosan az új glasgow-i Riverside Museum: Skót Közlekedési Múzeum, amely a Clyde és a Kelvin folyók torkolatánál fekszik, és a tervezőnő első megvalósult nagyszabású projektje Nagy-Britanniában.
A hatásos és finom építészeti megjelenésű épület a hullámzó formájával szokatlanul nagy kihívást jelentett a társtervezők és a kivitelezők számára. A homlokzati és a tető felületeket egyaránt RHEINZINK-kel burkolták. A tervezés feladatát a Pritzker-díjas, londoni Zaha Hadid építészirodája kapta.

A glasgow-i kikötő ezen új attrakciója mind építészeti megoldásaiban, mind dizájnjában szokatlan. A Skót Közlekedési Múzeum tömbje hullámzóan áramló szabálytalanul "hajtogatott" formájú műalkotás, az elején és a végén teljesen üvegezett homlokzati lezárással. A múzeumhoz mintegy 200 tonna RHEINZINK lemezre volt szükség, főként 0,8 mm vastagságú és egyedi szélességű lemezszalagokra.

Ahogyan a forgalom hömpölyög az utcákon, vagy a folyóvíz a Clyde folyóban, úgy "ömlik" egymásba a sokféle kiállítási terület. Lágy és sima átmenetek jellemzik a múzeum külső megjelenését is.

A 7000 négyzetméter alapterületű múzeum tömege a folyópart felé válik egyre magasabbá, és minden nézőpontból más képet mutat: a leglátványosabb elem az acéltető szívdobbanás-jelet vagy hajók által felvert hullámokat idéző cikcakkja, amely túlfut a folyókra néző homlokzat hatalmas üvegtábláinak síkján.

A horganylemezekkel burkolt, üvegablakokkal tagolt, íves oldalfalak visszatükrözik a vízen megcsillanó napfényt, és illenek a környező városképhez is. A sátorszerű szerkezet két oldalról nyitott, így - a tervezők koncepciója szerint - szimbolizálja és magában hordozza a város és a folyó dinamikus kapcsolatát, alagútként köti össze a város többi részét a folyóparttal, és a múzeum belső világát a külvilággal.

Az élénk pisztáciaszínű belső térben a Zaha Hadid-féle organikus, jellegzetesen áramló-csavarodó formavilág uralkodik, a mennyezet cikcakkjai belülről egy hajó gerincére emlékeztetnek. A játékos környezet és a hatalmas, tagolatlan szabad terek teremtik meg az interaktív kiállítás sajátos atmoszféráját, amely nemcsak régi közlekedési eszközöket mutat be: a látogatók három életnagyságú utcai jelenetben, egy belső kilátóhídon, és a múzeum mellett horgonyzó 75 méter hosszú, Glasgow-ban épített hajón is körülnézhetnek.

Tervező: Zaha Hadid Architects
Építtető: Glasgow City Council
RHEINZINK-munkák: Varla UK
Homlokzat: derékszögű állókorcos burkolat, RHEINZINK "standard"
Tetőfedés: kettős állókorcos burkolat, RHEINZINK "standard"

{i}(x)

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár



Építési megoldások