Herzog & de Meuron úgy alakította ki a Sotheby’s manhattani központját Breuer Marcel brutalista ikonjából, hogy senki észre se vegye a változást.
A Herzog & de Meuron építésziroda és a helyi PBDW Architects tervei alapján befejeződött felújítást követően átadták Breuer Marcel brutalista stílusú, 945 Madison Avenue szám alatti épületét. A „kvázi láthatatlan” felújítás a Sotheby’s aukciósház számára készült. A két tervezőiroda célja az volt, hogy megőrizze az eredetileg 1966-ban a New York-i Whitney Museum of American Art számára épült épület karakterét, miközben a belső tereket a Sotheby’s műtárgy- és luxuscikk-kiállításainak igényeihez igazították.
A Breuer-épületként ismert 945 Madison Avenue-ban többek között eltávolították az egykori irodákat, hogy a galériaszintek alaprajzát visszaállítsák Breuer eredeti elképzeléseihez. Az épület teljes világítását korszerűsítették, és a második szinten egy rugalmasan használható galériát hoztak létre, amely eladótérként vagy rendezvényhelyszínként is működhet. Emellett egy éttermet is megvalósítottak, amelyet a Roman and Williams belsőépítészeti stúdióval közösen terveztek, és várhatóan jövő tavasszal nyílik meg.
Helyreállították az épület kékkő padlóit, kazettás betonmennyezeteit, a szoborszerűen formált lépcsőt, valamint az előcsarnok egyedi részleteit is.
Herzog & de Meuron építészeti beavatkozásában az a legjelentőségteljesebb, hogy szinte láthatatlan marad: mintha minden mindig is így lett volna. "Az eredeti Breuer-féle tisztaság és szépség továbbra is sugárzik, még az új funkcióban is, és biztosítja a jövő generációk számára is a relevanciát.” – nyilatkozta Jacques Herzog. Az épületet egyébként legutóbb közel tíz éve újították fel, akkor a Metropolitan ideiglenes kiállítóhelye számára.
A Breuer-épület Sotheby’s zászlóshajó galériaként nyílt meg, három kiállítással: The Leonard A Lauder Collection, The Cindy and Jay Pritzker Collection és Exquisite Corpus. A Sotheby’s a következő hetekben rendezvénysorozatot és esti aukciókat tart, hogy ösztönözze a látogatókat az új főhadiszállás felkeresésére.
„A Breuer megnyitása új és izgalmas fejezetet jelent a történetünkben, és látványos visszatérést a Madison Avenue-ra” – mondta Charles F. Stewart, a Sotheby’s vezérigazgatója. „Akár építészeti ikonnak tartja valaki, akár a múzeumtörténete miatt kedveli, akár az elhelyezkedése miatt, örömmel fogadjuk vissza a látogatókat.”
A betonelemekkel burkolt Breuer-épület jellegzetessége a lépcsőzetes homlokzat, amely benyúlik az utca fölé, és mindössze néhány, ferde szögben kiemelkedő ablak töri meg a tömör felületeket. A neves svájci iroda tartózkodott az "önkifejezés" jellegű intervenciótól, ehelyett a pécsi születésű mester hagyatékának megőrzését tartották szem előtt.
Hasonló épületetekre sok helyen erős ellenérzéssel tekintenek, így a brutalista kor remekei közül számos a populista rombolás áldozata lett. New York szerencsére mindig tisztelettel tekintett egyik legfontosabb építészeti alkotására. Az aukciósház pedig régóta különös figyelmet fordít Breuer hagyatékának, néhány éve például ők tették kalapács alá a mester egyik épiteszettörténeti jelentőségű villaépületét.
A Sotheby's a megnyitó alkalmából jelentős terjedelemben elemzi, méltatja, magyarázza a modernizmus, benne a brutalista irányzat jelentőségét, videoklippel mutatja be Breuer Marcel életútját. Talán nem teljesen önzetlenül, hiszen a kor művészeti emlékei, műtárgyai egyre komolyabb értéket képviselnek, gyűjtők célkeresztjébe kerülnek.
Ennek fontosságát, ha megkésve is, de a Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ is felismerte, és néhány Breuer-bútordarabot (köztük az Isokon bútorgyártó számára készített karosszéket) és tárgyi emlékeket vásárolt fel a magyar származású építész Cape Cod-ban álló nyaralójából.
Videó:
Képek: Sotheby's

