zöldi anna | 2016.09.30
“A jó design az otthon biztonságának és a távollét izgalmának konfliktusát egyszerre jeleníti meg” Környezetpszichológus és dizájner beszélgetett az Aria Hotel Budapestben

Dr. Dúll Andrea, a magyarországi környezetpszichológia úttörője a Desgn Hét Budapest keretében a ReviewPro listáján a világ hatodik legjobb luxus hoteljének számító Aria Hotelben a szálloda belsőépítész tervezőjével, Varró Zoltánnal beszélgetett.
“A dizájner nem asztalokat, székeket, függönyöket válogat, hanem sokkal inkább hangulatokat, érzeteket hoz létre. Mindig keresem azt a határvonalat, ameddig úgy izgalmas a tér, hogy közben ne törjem meg a harmóniát. Az Aria Hotelnél sokkal jobban feszegettem a vendégek komfortzónájának határait, mert itt kifejezett cél volt, hogy nagyon speciális élményt vigyenek haza.” – mesélte Varró Zoltán a Design Hét Budapest keretében szervezett eseményen. Idén a Design Hét fő témája a Design Anatomy, melynek keretében annak bemutatására vállalkozik a rendezvénysorozat, hogy minden tervezett elem az emberi test méreteire, arányaira, és sajátosságaira épül.

A pszichológia egyik legfiatalabb ágának számító környezetpszichológia a hatvanas években született meg az Egyesült Államokban, Magyarországon pedig a kilencvenes években honosodott meg. “Nincs olyan recept, amely mindenkinél működik: egy erőteljesebb dizájnt nem tud mindenki befogadni és megemészteni. A kulcs az egyensúly: az Aria Hotel esetében például az, hogy széles spektrumot prezentál a betérőnek. Egyfelől az elhelyezkedése, és bizonyos belsőépítészeti jellegzetességek miatt a vendégek egy nagyon erős Budapest-élményt élhetnek át, ugyanakkor az egyre inkább elszemélytelenedő világban létre tud hozni egy rendkívül személyes, intim hangulatot. Mindezt rövid idő alatt: a kutatások azt mutatják, hogy 20-25 percre van szüksége az embernek ahhoz, hogy helytulajdonlás élménye legyen, ami az otthonosság csírája. – mondja dr. Dúll Andrea, az ELTE Gazdaság- és Környezetpszichológia Tanszék vezetője.

A luxushotelek esetében különösen érdekes az is, hogy a belsőépítészeti stílus megítélése miként változik kultúráról kultúrára, miért látja másként ugyanazt a hotelt egy magyar, egy amerikai vagy akár egy távol-keleti vendég.

“A tervezésnél az egyik legfontosabb szempont, hogy nem egy arctalan tömegnek próbálok megfelelni, hanem megszemélyesítem a vendéget, és a tervezés során az ő fejével is gondolkodom. Minden egyes munkámnál fontos elérni azt, hogy a vendég azt érezze, a dizájn személyesen neki szól. Ennek a személyességnek az egyik belsőépítészeti megfogalmazása az, hogy nincsen a lobby közepén óriási recepciós pult, mint a legtöbb hotelben. Mi eldugtuk egy félreeső sarokba, ahol a vendég intim körülmények között érkezhet meg és távozhat a hotelből. Ennek van egy erős személyes hatása, a vendég egyből egy tágas élettérbe érkezik meg a külvilágból, nem egy tipikus hotel lobbyba.” – teszi hozzá Varró Zoltán.

“A hotelek két különböző igényre hatnak: egyrészt szükségünk van arra, hogy otthon érezzük magunkat bennük, másrészt vágyunk az élményre, amely kizökkent az otthonosságból. Tulajdonképpen az egész életünk erről az örök otthonlét-eltávozás konfliktusról szól. Akkor jó egy hotel, ha pont eltalálja azt az izgalom-mennyiséget, amely optimális idegrendszeri szempontból.” – mondta dr. Dúll Andrea.
Az Aria Hotel Budapest világszerte az egyik legelismertebb luxushotel, ebben pedig komoly szerepe van annak, hogy a nyugati szakmai nyilvánosságban számos elismerést bezsebelt a hotel dizájnja: tavaly Londonban a World Boutique Hotel Awards-on elnyerte a Európa Legjobb Wellness Spája (Europe's Best Wellness Spa) díjat. New Yorkban a Waldorf Astoriában a Gold Key Awards-on a hotel design "Oscar-díján" 360 hotel közül három kategóriában is finalistaként végzett a Varró Zoltán munkája (Best Hotel Luxury, Best Guest Room Luxury, Best Lobby Luxury).

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár


Építési megoldások